Jednou z velmi snadno zneužitelných věcí jsou bezesporu naše osobní údaje. K nim patří nejen naše jméno či adresa, ale například také rodné či telefonní číslo. Koneckonců, známe případy, kdy si na tyto údaje vezme někdo cizí například půjčku.
Je tedy pochopitelné, že si je musíme velmi dobře hlídat a dávat velký pozor, kde je zveřejňujeme a komu je dáváme. Avšak to není vždy tak jednoduché. Ještě v nedávné minulosti mnohé společnosti vyžadovaly, abychom jim sdělovali například naše rodné číslo po telefonu, ačkoliv jsme neměli prakticky žádnou možnost ověřit si, že skutečně jsou tím, kdo říkají, že jsou.
Tomu všemu naštěstí učinila přítrž evropská novela na ochranu osobních údajů, známější pod svou zkratkou GDPR. A je pravdou, že nebyla přijata zrovna s nadšením. Značně totiž zkomplikovala některé procesy, kde bylo nutné tyto údaje používat.
Jednoduše řečeno, již je nebylo možné s nimi bez písemného souhlasu nakládat, a to ani v rámci jedné firmy. To znamená, že až na stanovené výjimky není možné, aby si je lidé předávali, byť i v rámci jednotlivých oddělení, což jim samozřejmě může leckdy značně komplikovat práci.
Stejně tak tomu je v případě například internetových obchodů. Zde však existuje klička, kterou využívají – zákazník před koupí musí zaškrtnout souhlas se zpracováním osobních údajů. Co to konkrétně znamená, je vysvětleno v podmínkách, na které je zde uveden odkaz.
Je však také pravdou, že na ten se prakticky nikdo nedívá. Je proto jasné, že si tam společnosti často dají i takové věci, se kterými by jinak mnoho zákazníků nesouhlasilo. Proto je rozhodně dobré, pokud si vše napřed dobře přečteme, abychom zjistili, zda s těmito podmínkami skutečně souhlasíme.
Je tedy jasné, že tato novela přinesla mnoha firmám mnoho starostí, avšak na druhou stranu je fakt, že také pomáhá zvýšit naši bezpečnost. A to je koneckonců jejím hlavním úkolem.